El Forat de la Vella

• DISTÀNCIA: 1,03 km
  • DESNIVELL: + 87 metres
  • DIFICULTAT TÈCNICA: Nosaltres vam fer la ruta des de l’Àrea de la Vall, des d’on cal afegir un quilòmetre per aproximar-nos a l’inici del track i un altre de retorn (3 quilòmetres en total aproximadament).

track de la ruta

COM ARRIBAR-HI.

La ruta comença a la vall del Barranc de la Galera. Per arribar-hi seguirem la carretera TV-3421 de Tortosa a la Sènia, i just passar Mas de Barberans trobarem un trencall a mà dreta (enmig dels camps d’oliveres) que indica el Barranc de la Galera i l’Àrea de lleure de la Vall. Uns 5km vall endins trobem l’inici de la ruta i aproximadament un quilòmetre més endavant arribarem a l’Àrea de la Vall, on hi ha taules de pícnic i una font.

LA RUTA.

Com hem dit anteriorment, nosaltres vam iniciar la ruta a l’Àrea de la Vall, tot i que la majoria de la gent deixa el cotxe a peu de ruta, on trobem uns cartells indicatius i una passera de fusta que creua el barranc.

Des de l’àrea de lleure només hem de desfer el camí que hem seguit amb el cotxe. Hi tenim aproximadament un quilòmetre que va baixant lleugerament i aviat arribem on hi ha els plafons que expliquen la ruta del Racó d’en Marc i el Forat de la Vella.

Després de mirar-nos el plafons amb el mapa i el perfil de la ruta, reemprenem la ruta creuant el Barranc de la Galera per la passera de fusta que tenim davant i comencem a pujar entre roques direcció el Racó d’en Marc.

La ruta va pujant per un sender molt evident i sense pèrdua. Només un parell de camins que marxen a l’esquerra ens poden fer dubtar, però els obviem. Al cap d’uns 300 metres ens plantem davant la imponent cova del Racó d’en Marc, una bauma natural força gran amb un salt d’aigua que els dies de pluja deu ser espectacular.

La ruta continua pel marge dret de la cova si ens la mirem de cares. Comencem a guanyar metres ràpidament fins arribar al punt més alt de la ruta, el desviament cap a l’Airosa. Nosaltres, però, seguim a la dreta direcció el Forat de la Vella, on arribarem de seguida.

El Forat de la Vella és un forat natural a la roca que es creua pel seu interior. Les vistes ens van deixar impressionats, a grans i petits. La panoràmica de la vall, així com les parets de roca que ens envolten en aquest punt són espectaculars.

A partir d’aquí el sender va baixant direcció el Barranc de la Galera. Quan hi arribem, però, un gran bloc de pedra bloqueja el pas fins la passera de fusta. Nosaltres vam creuar el barranc sec per accedir a la pista que transita per l’altra banda.

Aquí s’acaba la ruta si heu aparcat on hi ha els cartells de l’inici de la ruta. Sinó, com nosaltres, només haurem de seguir la pista que va pujant lleugerament fins l’Àrea de lleure de la Vall.

EL MILLOR D’AQUESTA RUTA.
  • La ruta ens permet gaudir de grans i espectaculars formacions rocoses amb una distància i un desnivell molt assequibles per als més menuts.
  • És una bona forma d’introduir-se a l’espai natural dels Ports de Tortosa-Beseit, que és força desconegut (almenys per nosaltres) i que certament és impressionant.
SABIES QUE…

El Parc Natural dels Ports té un clima molt variable. N’és característic el “vent de dalt” un vent molt fort del NW que fa créixer un núvol que sòl cobrir tot el massís i que es coneix a la zona com “la cella”.

QUÈ MÉS PUC VISITAR?

Parc Natural dels Ports.

L’espai natural dels Ports està repartit entre Catalunya, Aragó i el País Valencià. Visitant la web oficial de l’espai protegit en podreu conèixer més coses.

Nosaltres us deixem els 10 espais que la direcció del Parc recomana visitar, pel seu interès paisatgístic i natural, i per tal de focalitzar l’impacte del gran nombre de persones que visitem el Parc: