Volta al Puig de les Tres Creus

• DISTÀNCIA: 4,40 km
  • DESNIVELL: + 162 metres
  • DIFICULTAT TÈCNICA: En algun punt la senyalització pot ser insuficient.

track de la ruta

COM ARRIBAR-HI.

La ruta comença al centre neuràlgic de Sant Joan de les Abadesses, a la plaça de l’Abadia. Per arribar-hi podem venir de Ripoll per la N-260. O des de la banda d’Olot, després de creuar el túnel de Collabós, agafarem aquesta mateixa carretera a l’esquerra en direcció Ripoll i Sant Joan de les Abadesses.

Un cop arribats a Sant Joan, podem deixar el cotxe a l’aparcament que hi ha al Passatge de Can Creuet, a pocs metres de la plaça de l’Abadia, o bé acostar-nos a l’aparcament que hi ha al costat del Molí Petit, el qual creuarem només començar la nostra ruta. Aquest últim aparcament és al final de la Baixada del Camí Petit, però pot ser una mica més complicat de trobar.

LA RUTA.

Com ja hem dit, nosaltres hem iniciat la ruta a la plaça de l’Abadia. En aquesta plaça hi ha un petit parc infantil al costat del qual hi veiem un cartell que indica la Volta al Puig de les Tres Creus i el Sender de la Mallerenga d’aigua. Seguint aquestes senyals, doncs, comencem a baixar per unes escales direcció la riera d’Arçamala, que serà la protagonista de pràcticament la meitat de la nostra excursió.

Tot baixant no us passarà desapercebut (sobretot als més petits) un parc infantil a mà esquerra amb ponts penjats, i diverses construccions de fusta a mode de fortificació. Parada obligatòria a la tornada.

Un cop a la riera, la seguim ben pocs metres per la riba esquerra per creuar-la per un pas amb pedres grans que anirem seguint tot vorejant el Molí Petit pel costat d’unes arcades per on devia entrar o sortir l’aigua del molí.

Entrem dins la finca de l’Ecomuseu del Molí Petit per una porta (que caldrà tancar de nou) i la creuem per sortir per la banda oposada per la qual hem arribat. Abans, però, hi haurem de fer una aturada obligatòria per veure el galliner i la cabreta que ens saluden, alguns plafons informatius, algunes menjadores que pengen dels arbres i atrauen a diversos ocellets…

Seguim pel camí que surt del Molí Petit tot vorejant la riera d’Arçamala custodiats per una tanca de fusta a la nostra esquerra. Aquest tram, compartit amb el Sender de la Mallerenga és un passeig agradable a l’ombra del bosc de ribera i amb diversos plafons informatius sobre la fauna i la flora de la zona. A més, també hi trobarem una petita zona per observar els ocells, amb un banc i una taula de pícnic.

Al final d’aquest tram el camí tomba a l’esquerra direcció la riera, però nosaltres seguim recte creuant un pastor per un pas habilitat (si l’obrim caldrà tornar-lo a tancar). Enfilem per un corriol que segueix unes marques grogues i les marques del GR3 que, tot i que ens acompanyen bona part del recorregut, no senyalitzen el nostre sender.

El corriol transcorre per dins un bosc de pi roig preciós fins que desemboquem a una clariana al final de la qual el GR3 ens abandona cap a la dreta, però nosaltres caldrà que seguim recte. De fet, tornarem a trobar el GR3 més endavant, així que el podríem seguir a mode de drecera, però la pujada és molt més sobtada i els nens i nenes poden acusar-ho.

El corriol segueix, doncs, de forma més o menys planera en direcció sud. La riera és cada cop més avall i passem pel costat d’un nou plafó que anuncia un petit punt d’aigua on s’hi poden reproduir els amfibis. Finalment acabem sortint del bosc a uns grans prats on trobem un nou cartell vertical que indica que la nostra ruta vira cap a la dreta.

Girem doncs a la dreta tot seguint una pista molt més ampla que encara la pujada més dura de tota l’excursió per portar-nos fins al Mas de Llances. Just abans d’arribar a Llances, punt més alt de tota la ruta, el GR3 ens atraparà per la dreta.

Arribats a Mas de Llances, creuem la pista asfaltada que marxa cap a Vallfogona del Ripollès i prenem la pista emporlanada que baixa tot seguint les indicacions de la nostra ruta. Creuarem un pas de vaques i, tot baixant i amb unes excel·lents vistes de Serra Cavallera, arribarem a un abeurador. Just al davant de l’abeurador surt la pista que haurem de prendre.

El camí ens portarà a creuar els prats que hi ha sota Mas de Llances i s’endinsa al bosc tot custodiat per un pastor elèctric per al bestiar. Seguint aquesta pista acabarem arribant a una torre d’una línia elèctrica, i just en aquest punt ens capbussem dins el bosc per un corriol que ens farà baixar ràpidament cap a Sant Joan de les Abadesses.

Ja a les portes de Sant Joan, el corriol passa pel costat de la piscina i acaba sortint al passeig de les Tres Creus. Si l’agafem a la dreta tornarem al Molí Petit, des d’on ja sabem desfer el camí fins a finalitzar l’excursió. Si l’agafem a l’esquerra sortirem al Passeig de la Plana, que si el prenem a la dreta ens durà a la plaça de l’Abadia tot creuant la riera d’Arçamala.

EL MILLOR D’AQUESTA RUTA.
  • Durant la ruta trobarem diversos plafons informatius sobre fauna, flora i sobre altres aspectes dels ecosistemes que anirem creuant. Una molt bona feina d’educació ambiental de la gent del CEA Alt Ter.
  • La diversitat d’ambients que creuarem li donen un elevat valor ecològic que podem fer notar als més menuts. Passejarem sota un bosc de ribera, creuarem un bosc de pi roig típic del Pirineu i Pre-Pirineu, passarem per zones de pastura amb la possibilitat de veure-hi vaques menjant herba i, fins i tot, travessarem una roureda de roure pènol.
SABIES QUE…

El Molí Petit de Sant Joan de les Abadesses és un antic molí fariner que està inclòs a l’Inventari de Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. L’any 2003 l’ajuntament va rehabilitar la part exterior de l’edifici degut al seu lamentable estat.

Des del 2004 el CEA Alt Ter se n’ha fet càrrec i l’ha convertit en un ecomuseu i un punt vital per a l’estudi i la interpretació de l’ecosistema fluvial. A més, s’han proposat com a gran objectiu fer que el molí torni a funcionar amb l’energia de l’aigua, tal i com va fer fins la dècada de 1970.

QUÈ MÉS PUC VISITAR?

El Molí Petit

Tant parlar del Molí Petit, doncs potser val la pena fer-hi una visita. Si visiteu la pàgina del Centre d’Educació Ambiental Alt Ter hi trobareu informació diversa al respecte. Es poden concertar visites guiades, hi ha jornades de portes obertes, tallers per aprendre a fer pa i fins i tot es poden concertar sortides guiades d’educació ambiental per l’entorn del molí.

Sant Joan de les Abadesses

Doncs el propi poble de Sant Joan, on comença la ruta, ja té diversos elements encantadors per si sol. Així doncs, podem visitar el seu ric patrimoni arquitectònic (el Pont Vell, el Palau de l’Abadia, el Monestir…), o aprofitar alguna de les fires i festes que s’hi celebren, com el Mercat del Comte Arnau o el Festival Clownia.