Pantà de Santa Fe

2_Pantà Sta Fe_Apasdeformiga.jpg

• DISTÀNCIA: 2,70 km
  • DESNIVELL: + 81 metres
  • DIFICULTAT TÈCNICA: Algun tram de roca que pot ser relliscós, però sense massa complicacions.

track de la ruta

COM ARRIBAR-HI.

La ruta s’inicia a Santa Fe del Montseny, just a Can Casades (el Centre d’Interpretació del Parc Natural del Montseny). Per arribar-hi podem pujar des de Sant Celoni, seguint les indicacions del Montseny per la BV-5114 que passa per Campins, o bé des de la banda de Viladrau i l’Eix Transversal per la GI-5201 que passa per Coll de Bordoriol i pel Coll de Sant Marçal.

Arribats a Can Casades podrem aparcar a l’aparcament que hi ha a peu de carretera o a l’aparcament de terra que queda al costat del Centre d’Interpretació del Parc.

LA RUTA.

Com ja hem dit, sortim de Can Casades seguint les indicacions del Pantà de Santa Fe. Baixarem per un tram adaptat per a persones amb mobilitat reduïda i creuarem la riera de Santa Fe per damunt d’un pont de fusta per trobar-nos just davant de Can Lleonart.

En aquest punt deixem la ruta adaptada i seguim cap a la dreta les indicacions del Pantà, de color blau. Aquest caminet ens farà resseguir la riera de Santa Fe en direcció sud-est, resguardats a l’ombra de la fageda.

El camí creua una passera de fusta, passa per una zona una mica rocallosa i després encara una baixadeta brusca, tot i que molt curteta, per deixar-nos ben a prop de la riera. Aquí si ens acostem al curs fluvial podrem veure diversos salts d’aigua com el de la imatge que il·lustra aquest text.

Passat aquest tram de gran bellesa arribem a una edificació, anomenada la fabriqueta, just on la riera desemboca al pantà. Nosaltres seguim de pla vorejant l’embassament fins que arribem a la presa, que haurem de creuar fins la riba oposada.

Just creuar la presa, el sender gira a la dreta i comencem el camí de retorn a Can Casades. Al cap d’uns metres d’haver deixat la presa enrere, començarem a pujar i a allunyar-nos del pantà. El sender s’enfila, creua algun torrent i acabem arribant a l’Hotel de Santa Fe.

Al costat de l’hotel hi trobarem l’ermita de Santa Fe, que dóna nom a la vall. Des d’aquí ja veiem les immenses sequoies de Can Casades i, per tant, la fi a la nostra ruta.

EL MILLOR D’AQUESTA RUTA.
  • Quan creuem la presa val molt la pena aturar-nos un moment i contemplar la famosa postal amb l’aigua del pantà, els fajos amb el seu ventall de colors segons l’estació de l’any i el cim de les Agudes que s’alça imponent al fons. Simplement meravellós…
  • Durant la ruta trobarem diverses “construccions” fetes amb branques de faig que semblen cabanes d’indis. No cal que us digui que no podreu evitar que els menuts hi marxin corrents cap dins. I tampoc cal que us expliqui com us costarà arrencar-los d’allà…
  • Ja està explicat més amunt, però de veritat, acosteu-vos a la riera a veure els salts i a jugar-hi una mica amb els més menuts.
SABIES QUE…

A principis del segle XX Ramon Montaner va comprar la Vall de Santa Fe a la família Alfaras de Sant Celoni. La seva idea era construir un hotel de luxe al mig del Montseny. Per tal de poder abastir d’electricitat l’edifici, Montaner va fer construir el Pantà de Santa Fe, les obres del qual es van iniciar el 1920 i s’acabaren el 1935.

L’hotel, per la seva banda, es va construir el 1914 just al costat de l’ermita que dóna nom a la vall i fins a la construcció del pantà s’alimentava amb l’electricitat provinent de l’Estanyol.

QUÈ MÉS PUC VISITAR?

Can Casades

El Centre d’Informació del Parc Natural del Montseny, a Santa Fe. Can Casades és un punt d’informació on, a més, podreu visitar exposicions o visualitzar audiovisuals, alguns de tan famosos com les quatres estacions del Montseny.

A l’espai exterior hi podreu veure tres enormes sequoies plantades a la dècada de 1920 per enjardinar l’exterior de la casa de Can Casades. Tot i que criden molt l’atenció, us demanem que eviteu anar-les a tocar ja que la part inferior del tronc està ja força malmesa.

A més, Can Casades és punt d’inici d’altres rutes a banda de la que ens ocupa.

Sant Marçal

Si seguim la BV-5114 de Santa Fe cap a Viladrau trobarem, a uns 7 quilòmetres de Can Casades, el Coll de Sant Marçal. Allà s’inicien rutes com l’ascensió al cim del Matagalls, però si deixem el cotxe a l’aparcament podrem visitar,  a més de la capella, la taula dels tres bisbes on conflueixen els bisbats de Terrassa, Vic i Girona i des d’on tindrem una panoràmica espectacular del cim de les Agudes i de la resta del massís.

A Sant Marçal també hi trobem la Font Bona, naixement del riu Tordera, on s’hi pot llegir sota el títol de Font de Sant Marçal el següent poema de Guerau de Liost:

Déu te guard caminant, que t’imposi el Montseny

una mica d’amor i una mica de seny.

Ací tens una font que parlar-te podria.

Ací tens un pedrís clapissat de falzia.

La virtut del Montseny és aquest rajolí

que d’avets i de faigs la fullaca esbandí.

La virtut del Montseny es congria a l’altura.

Per ço té aquesta font una ullada tan pura

i la seva canal dóna l’eco planyent

de la fusta del bosc torturada pel vent.