Castell de Montsoriu

• DISTÀNCIA: 2,55 km
  • DESNIVELL: + 309 metres
  • DIFICULTAT TÈCNICA: No n’hi ha cap.

track de la ruta

COM ARRIBAR-HI.

Si venim per l’AP-7, prendrem la sortida 10 a Hostalric. Llavors agafarem la C-35 direcció Sant Celoni i tot just circumval·lat el poble d’Hostalric, en sortirem per la dreta cap a la GI-553 direcció Arbúcies. A uns 7km aproximadament ens haurem de desviar a l’esquerra direcció el poble de Breda. En arribar a Coll de n’Orri, trobarem un trencall a la dreta on s’indica el Castell de Montsoriu i Fogueres de Montsoriu. L’agafem i a uns 3km trobarem l’aparcament de Coll de Castellar, on deixarem el cotxe.

Si venim per l’Eix Transversal (C-25), l’haurem de deixar a la sortida 209 direcció Arbúcies. Seguirem la carretera GI-550 fins aquest poble i després continuarem per la GI-552 direcció a Hostalric. A uns 5km trobarem el trencall a la dreta direcció a Breda. A partir d’aquí només cal seguir les instruccions de l’apartat anterior, primer fins a Coll de n’Orri i després fins a l’aparcament de Coll de Castellar.

LA RUTA.

Deixem del cotxe a l’aparcament ben condicionat (fins i tot hi podem trobar lavabos) de Coll de Castellar i enfilem direcció la caseta d’informació que hem vist abans d’aparcar. Aquesta caseta la trobarem oberta els caps de setmana amb un guarda que ens indicarà tot el que ens faci falta.

Per començar l’ascensió al Turó de Montsoriu, prendrem la pista que s’enfila just davant de la caseta, tot creuant la carretera que puja a Fogueres de Montsoriu. Un senyal vertical ja ens indica el Castell.

Després d’uns pocs metres més o menys planers, la pista gira de sobte a l’esquerra i s’enfila ràpidament. Seguim pujant i trobem un revolt sobtat a la dreta (a la nostra esquerra hi trobem un pineda). Uns 100 metres més de pujada i girem de nou en rodó a l’esquerra seguint la pista principal.

Pocs metres més endavant deixarem un pista mig emboscada a la nostra dreta senyalitzada amb una “X”. Aquí sembla que el camí suavitza, i entrem en una sureda ombrívola des d’on s’entreveu la pineda que havíem deixat a l’esquerra uns revolts abans.

Acabem aquest tram voltat de suros amb una nova pujada que desemboca en una cruïlla. A l’esquerra marxa un corriol on s’indica Arbúcies. A la dreta un altre corriol s’enfila de dret cap al Castell. I just davant nostra la pista que seguíem barrada amb un cadena.

Nosaltres prendrem aquest últim camí salvant la cadena, que hi és per evitar que hi circulin vehicles a motor. Encarem un tram planer que comença cara nord per anar rodejant tot el turó i, sense adonar-nos-en acabar caminat direcció sud. Tot aquest tram està resseguit de xiprers i algun pi, que van flanquejant la vora del camí cap al Castell.

Quan ja ens hem encarat cap al sud, ens trobem una meravellosa panoràmica de Sant Feliu de Buixalleu i del Turó de Santa Bàrbara a la nostra esquerra. També podrem veure bona part de la comarca de la Selva i Blanes al fons. I tot plegat només esguerrat per la imponent pedrera de les Gavarres que sembla talment que un gegant hagi mossegat la muntanya.

Al final d’aquest tram trobarem un nou gir de 180º que ens ofereix unes vistes espectaculars. Ara podrem contemplar la plana de la Tordera i el Montnegre. A més, en aquest punt deixarem un corriol senyalitzat que mena cap al poble de Breda.

Fem via cara nord i ens topem, entre els arbres, amb una altra postal. Ara les Guilleries s’alcen imponents davant nostre amb Sant Hilari Sacalm al capdamunt.

En aquest punt la pista va virant a l’esquerra i hi trobem un indicació del Castell de Montsoriu. Just damunt nostre, a l’esquerra, hi tenim la Torre de les Bruixes. La rodegem per encarar ja l’arribada al Castell, que ens espera al capdamunt del Turó de Montsoriu i ens ofereix l’últim i més espectacular postal: el Montseny esplèndid, la Tordera, el Mediterrani…

La baixada fins el cotxe la podem fer desfent el camí de pujada o prenent un corriol que surt del vèrtex sud-oest del turó i que ens fa baixar amb rapidesa per dins el bosc fins la cruïlla de la cadena.

EL MILLOR D’AQUESTA RUTA.
  • Malgrat que les dues primeres rampes ens faran suar, es tracta d’una ascensió assequible que ens durà a culminar un dels cims llistat al repte #100cims de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya.
  • El Castell,el vell bosc d’alzines, la torre de les Bruixes… són ideals per contar i ambientar històries i llegendes diverses, com la llegenda dels serpents de Montsoriu.
  • I, evidentment, el gran protagonista de la ruta: el Castell de Montsoriu, el castell gòtic més imponent de Catalunya. Val molt la pena gaudir de les visites guiades que s’hi realitzen.

horaris

SABIES QUE…

Durant la rebel·lió del Vescomtat contra el rei Pere III, entre els anys 1365-1371, el rei posà setge al castell de Montsoriu amb uns 1200 homes, però sense aconseguir rendir-lo. Montsoriu, amb el seu sistema de muralles concèntriques, la dificultat d’accés al lloc i el magnífic sistema d’aprovisionament d’aigües, era del tot inexpugnable. Una guarnició podia ben bé resistir un llarg setge a dalt del castell sense necessitat de rendir-se per la manca d’aigua, sobretot gràcies a la gran cisterna central, però a més el castell disposava de com a mínim tres cisternes més distribuïdes arreu del conjunt.

QUÈ MÉS PUC VISITAR?

Museu etnològic de la Gabella.

El Museu Etnològic del Montseny (MEMGA) és un centre d’exposició, conservació, difusió i investigació del patrimoni cultural del massís del Montseny situat al centre d’Arbúcies. Les sales d’exposició permanent, mostren els testimonis materials de les comunitats que han poblat el massís al llarg de la seva història.

A més, a Arbúcies podreu trobar diverses excursions per gaudir de la riera i les seves fonts.

Castell d’Hostalric.

Hostalric està situat sobre un cingle a la riba esquerra de la Tordera. A l’extrem de ponent hi ha el Turó del Castell, d’origen volcànic, que separa la part antiga del poble del nucli nou. A l’Edat Mitjana, Hostalric fou seu administrativa del vescomtat de Cabrera

Passejant per aquesta vila medieval podreu recórrer el seu recinte emmurallat o, si teniu ganes de caminar una mica més, voltar el turó del Castell seguint itineraris senyalitzats i visitant bonics racons com les hortes vora la Tordera, la Plaça dels Bous o l’església de la Verge dels Socors.

Monestir de Sant Salvador de Breda.

El monestir, així com el castell de Montsoriu, està íntimament relacionat amb la casa dels Cabrera. Segons consta en l’acta fundacional, els vescomtes Guerau I i Ermessenda van decidir construir el cenobi per a “salvar les seves ànimes” i perquè Déu els ajudés a salvar-se dels seus enemics.

A més de visitar les restes dels monestir, vora l’església i l’imponent campanar, també podem indagar sobre la llarga tradició terrissaire de la vila al Centre Cultural els Forns, així com recórrer la carretera d’Arbúcies fent una ullada als diversos comerços que encara s’hi dediquen.